Telenor, vi ändrar ditt abonnemang till dubbel så dyrt inom 16 dagar, del II

Respekt för kunderna

Telenors hemsida visar en bra bild som visar större respekt för sina befintliga och framtida kunder. Vilket är utmärkt

Telenor: Hos oss bestämmer kunderna
Telenor: Hos oss bestämmer kunderna

Bestämmer verkligen befintliga kunderna för sina abonnemang hos Telenor?

Tyvärr såg verkligheten något annorlunda ut för min vän som Telenor kund fick ett brev från Telenor ”När vi nu ser vi över våra abonnemang, kommer ditt abonnemang att försvinna. Dvs vi ändrar ditt abonnemang till 200% dyrare och inom 14 dagar. ”…Vi vill ge dig ett nytt abonnemang som vi tror passar dig bra…”. Brevet toppades med ”Du har även rätt att säga upp ditt abonnemang utan uppsägningstid”. Det brukar kallas för ”take it or leav it”. För detaljerad information e mitt tidigare inlägg

Min vän och jag letat och hittat en lämplig ersättning till Telenors abonnemang och idag var det bara att byta SIM-kortet. Då upptäckte jag att min väns hade Vodafone SIM-kortet i sin mobil. Det innebär en riktig trogen kund hos Telenor i över 10 år sedan Telenor köpte Vodafone i Sverige.

Trogen kund sedan Vadafone tiden
Trogen kund sedan Vadafone tiden, original SIM-kort

Vad säger PTS

Enligt PTS uppsägningstiden är MINST en månad medan gamla abonnemang kan ha längre uppsägningstid. I detta fall bryter Telenor med 16 dagars uppsägningstid. Jag är lite osäker på vilken myndighet skall bevaka så att operatören inte bryter bestämmelsen. Min vän valde att leta efter lösningen själv och utan att blanda in någon berörd myndighet, vilka det nu är PTS? Telekområdgivarna? Konsumentverket?

PTS om bestämmelsen om uppsägningstiden Minst en månad eller längre för äldre abonnemang
PTS om bestämmelsen om uppsägningstiden
Minst en månad eller längre för äldre abonnemang

”Hos oss bestämmer kunderna”

Sanningen borde vara att kunderna hos ALLA operatörer borde kunna bestämma men detta gäller för endast aktiva kunder. Och enbart då genom ständig bevakning av pris och service utvecklingen hos mobiloperatören. Hotet om eventuella missnöjesyttring som flytt av abonnemanget (“churn”) gör det möjligt att kanske kunden kan fortsätta att ”bestämma”. Det har min vän gjort och även jag bestämde att göra det samma tack vare min vän och Telenors brev (se mitt föregående inlägg).

Jag misstänker att tiden för att försöka behålla trogna kunderna är nu förbi och kanske ”Win back” verksamheten hos mobiloperatören är ett minne blått. Eller snarare borde vara tvärtom då tvångsförändring av abonnemang kanske genererar missnöje som i vissa fall kan leda till större belastning till ”win back” verksamheten. Att få vinna tillbaka missnöjda kunder som nyligen lämnat Telenor kräver troligtvis en del insatser.

Leave a Reply

