Nätskummisar skickar SMS/MMS genom att använda kryphål

För ett tag sedan skrev jag om nätskummisar som skickade ett SMS från ett USA/Canada mobilnummer ( 001 252 627 94 95 ) för att informera mig att jag vann 10.000 svenska Kronor i check på COOP och jag hade bara tid till 23:59 samma kväll för att kunna nyttja erbjudandet. Fantastiskt men det var som väntat FALSKT med syfte att samla in information och dessutom skicka besökaren till “test musik/video site”. Nätskummisarna försökte på nytt, fast denna gång har man hittat något kryphål. Jag fick ett nytt SMS den 26 november från en okänd nummer men med samma tillvägagångssätt, innehåll och dessutom mot samma slutliga webb-sidan. Det som förvånade mig mest var att SMS:et saknade mobilnummer för avsändareen. En snabb granskning av meddelandet visar att sändare informationen är ersatt med “NytMedelan“.Hur är detta möjligt? mobiloperatören vet ju vem som skickar meddelandet oavsett detta sker via en mobil eller SMS-server. REtt samtal till min mobil-operatör Telenor kändes ganska nödvändigt. Jag fick prata med en ganska duktig Telenor support personal och han informerade att Telenor har sedan flera år infört stopp för att kunna skicka SMS/MMS anonymt. Tydligen det finns operatörer som struntar i detta och har ännu inte stoppat anonyma SMS/MMS:er. En enkel lösning borde bli att seriösa mobiloperatörer stoppa både sändning och mottagning SMS/MMS:er med anonyma avsändare eller mottagare. Tydligen min mobiloperatör var inte lika mycket angeläget att stoppa även mottagning av anonymt SMS/MMS. Det känns som en omgående PTS rekommendation/styrning kring anonyma SMS/MMS känns ganska nödvändig. Kanske även medverka för samma rekommendation inom Europa inom förslagsvis inom BEREC (EU organisation bestående av nationella organisationer motsvarande PTS)?

Nätskummisar-2 natskummis3 NatSkummis2-2

One thought on “Nätskummisar skickar SMS/MMS genom att använda kryphål

Leave a Reply

