Telefonitjänster i Sverige och den äldre damen

Drygt tre år sedan deltog jag i seminarium om EuroDigit under Internetdagarna som var anordnat av Stiftelsen för Internet Infrastruktur (.SE). Med många äldre deltagare från hela Sverige. Majoritet av presentationerna berörde de äldres delaktig i nya digitala tekniken och hur man skulle förbättra de äldres digitala delaktighet. En äldre dam fick tillfälle att berätta sin historia, en mycket intressant och skrämmande historia och om hennes vilja att berätta om hennes upplevelse. Jag försöker att delge vad som satt fast i mitt minne något som automatiskt jag tänker på varje gång någon pratar om telefoni/bredband/mobiltelefoni tjänster.  

”……. Jag bor i en ö utanför Södertälje, vi har ingen fast telefoni eftersom den nya digitala mobiltekniken ersattes den gamla telefonin. Sedan en vecka min telefonilösning är ur funktion och jag är inte nåbar via telefonen. Fick låna en mobiltelefon med en annan operatör av en anhörig som gör det möjligt att kunna ringa eller ta emot samtal. Batteriet till mobiltelefonen laddar ur snabbt pga dålig täckning (säger de som kan det). Dessvärre kunde jag inte ladda mobiltelefonen inatt eftersom vi hade strömavbrott sedan igår kväll. Jag hade beställt taxi för att kunna åka till Stockholm imorse så varken jag eller taxin kunde ringa mig om när taxin skulle kunna vara framme. Då det fanns ingen ström tände jag stearin ljuset i köket vid fönstret och väntade på taxin med en kopp kaffe i handen. Hör och häpna att taxin kom fram och kunde köra mig till tåget. Jag frågade taxichauffören hur han kunde hitta mitt hus och svaret efter en kort tystnad var han såg en levande ljus endast i ett fönster så tidigt på morgonen ……”

Den äldre damen fick stora applåder av hela publiken i den stora salen i Stockholms Waterfront, jag misstänker att det var många upplevde samma teknikbrister och brister inom telefoni tjänster. Jag förmodade att problemet var tillräckligt adresserat till de berörda och kanske de berörda myndigheterna och operatören har hunnit att förbättra sina nät och täckning under dessa dryga tre åren. Gårdagens program P1 visar tyvärr att problemet dessvärre har utökat i både kvantitet och komplexitet. Den äldre damen bodde ganska nära Södertälje och nära Sveriges huvudstad, hon bodde inte i något samhället långt i mörka skogar eller bakom någon berg, hon försökte ringa från en telefon fäst i väggen i sitt hus och inte använde sig av en smart telefon heller.

Jag har arbetat inom mobiltelefoni sedan 1995 både hos svensk mobil operatör och hos den välkända telekom leverantören Ericsson, därför känner naturligt att bidra till fakta och även hur kunderna upplever tjänsterna. Därför under kommande dagarna/veckorna ett flertal inlägg i min blogg kommer att beröra mobiltelefoni, bredband.

Lämna gärna kommentar och dina uppleveser, förslag. Nya inlägg på gång

Leave a Reply

