SJ, SJ gamle ”vän”

 

Jag kan tyvärr inte härleda varför SJ kallades för gamle vän men gissningsvis det var ett företag som levererade service som folk kunde lita på i så hög grad eller det var mest på skämt om tillförlitligheten användbar som visa vid festliga tillfällen. För ett par veckor sedan när det var riktigt kallt, jobbigt att köra bil och tåg i ett social media kunde jag läsa ”jag skall till Örebro imorgon, får ta bilen vågar inte åka med SJ”

Blev uppringd häromdagen av en vän att hjälpa till med en inställd tågresa. SJ skickade ett vänligt SMS, ”din resa inställt, kontakta 0771-75 75 75” och där börjar problematiken, tidstjuven. Min vän och jag har försökt 10 tal gånger och lyckades ett par gånger att komma fram och vänta .Trots suttit i över en halv timma var fick kunde vi inte nå fram. Under tiden kollade jag om det fanns biljett på andra SJ tågsavgångar . Jo visst det fanns biljetter, endast första klass, det får väl gå när man har brottom, men hör och häpna första klass biljetten gällde för den inställda tåget. Vem vet kanske ytterligare problem med SJ:s datasystem.

Kollade SJ-hemsida och klickade på ”inställda tåg” då kom upp en massa information och så småningom hittade jag ”sök på nytt” text. Jätte bra, nu kan jag väl bara skriva från Göteborg till Stockholm och datumet och klick. Nej då jag hamnar igen på samma långa sida som tidigare utan någon relevant information. Många har sagt att SJ:s datasystem är hopplöst att hitta information, ofta leder till felmeddelande och man får starta från början. Dessutom SJ:s hemsida är inte så användarvänligt. tex:

Anta att du skall hämta någon från Stockholms central, då väljer man

  1. Trafikinfo (klick)
  2. Sök aktuell information per station (klick)
  3. Nu nysida ”välj station”, Stockholm C (Klick)
  4. Då får man Trafikläget vid Stockholm C- Avgående tåg
    men vänta nu, jag ville se inkommande.
    Den som söker hittar alltid, längst ner på den långa listan står ”visa ankommande tåg” (klick)
  5. äntligen har jag fått den information som jag ville ha

Skall det verkligen vara så svårt att ha en knapp för stationsnamn, inkommande/avgående under sidan ”trafik information”?

Tillbaks till problemet med inställda tåg. instinktivt började jag använda Internet för att hitta alternativ färdmedel. Flyg från Göteborg till Stockholm men det fanns inte så många att välja på. Då hittade jag buss alternativ lite längre resa men den funkade utmärkt med tiden så det var bara att beställa biljetten och betala via Internet banken, inga krångel, hängningar. Mycket smidigt och allt fungerade väl och min vän var glad att kunna åka till Stockholm rätt dag och resan gick också bra.

Lite förslag för SJ:s ledning:

  1. Tänk kund och service
    Oavsett det rör sig om att transportera kund, gods från en stad till annan då SJ måste tänka kund och service
  2. Minus 10 grader i Sverige bör väl inte vara så ovanligt.
    Jag förstår att det kan vara svårt att ha minus i två månader i Stockholm men lite längre upp i Sverige är det väl minus grader under längre tid under vinter, så kuskap och erfarenhet finns.
  3. Under is, snö eller kristider:
    Använd datorer, egen extra personal eller tillfällig personal som bokar alternativ transport och ringer upp resenären/skickar SMS och erbjuder kunderna ett alternativ. Kunde jag som privatperson boka alternativ färdmedel via Internet då borde den vara väldigt enkelt av SJ att ordna. Ett alternativt vore ju att om SJ saknade personal då skulle bussbolaget ta hand om ärenden. 
  4. Hemsida för beställning/bokning av biljetter:
    Gör något åt hemsidan, ta in flera kunniga så att resenärer slipper fylla i biljettbeställning flera gånger.
  5. Hemsida för information:
    Gör en ny design, använd experter för att hitta bästa och mest användarvänlighet. Varför inte kolla tex. http://arlanda.se med trafikinformation för information om inkommande avgående fly ser ut. Skapa en referensgrupp av SJ:s resenärer för att tycka till innan sidan sätts i drift.

 

Glöm inte att tåg som ett miljövänligt färdmedel har fått en otrolig fördel i marknadsföringen i samband med diskussionen om global uppvärmningen, missa inte den fantastiska möjligheten att ha jätte många kunder och dessutom nöjda kunder även i kris, is och snötider.

Leave a Reply

