Statliga myndigheter fortfarande kvar i tiden före IT?

     

Häromdagen deltog jag i ett möte hos en statlig myndighet. Receptionen låg i anslutning till entrén med en trevlig receptionist som tog emot mig med ett gott leende. Jag var föranmäld till mötet så namnlappen var färdig på plats för att att fästa på skjortan, mycket effektivt och besökarevänlig måste jag nog erkänna. En persondator avsedd för besökarna så att man kan ta del av information från myndigheten eller kunna kanske även kunna surfa på Internet för att inhämta nödvändig information. Jätte bra, genomtäkt och det är precis som det skall vara.         

I väntan på att jag skulle bli hämtad, tittade jag mig omkring. Hör och häpna jag såg en Officiell Anslagstavla med information om Lediga tjänster, Beslut om anställning och Övrigt .      

MEN vänta en stund, det där har jag sett i 70-talet, finns de fortfarande kvar? Vad tjänar den till? Det finns ju redan en persondator på plats så varför inte ha en sida med namnet ”anslagstavlan” som visar Lediga tjänster, Beslut om anställning, Övrigt som finns på anslagstavlan. Dessutom samma sida kan nås via Internet från vilken Internet-ansluten dator som helst på jorden. Med lite efterforskning fick jag reda på att hos flertal statliga myndigheter, information om Tillsatta Tjänster skickas inte ens till de som sökte tjänsten utan endast anslås på tavlan!!     

Hur effektivt och ändamålsenligt är anslagstavlan i entrén hos statliga myndigheter . Är det regelverket/lagen som tvingar myndigheten att ha en fysisk anslagstavla? Hur effektivt är det för en individ att springa till myndigheten för att läsa önskade informationen på anslagstavlan i anslutning till entrén? Frågan är hur effektivt är IT-användning inom statliga myndigheter?         

Undrar Mohammad Mahloujian        

Finns det fortfarande kvar?
Officiel anslagstavla, effektiv informationsspridning i IT-åldern?

 

PS.  Myndighetsnamnet är avsiktligt maskerad då detta inlägg avser generellt om statliga myndigheter.  DS.

2 thoughts on “Statliga myndigheter fortfarande kvar i tiden före IT?

  1. Hör & häpna men det finns “myndigheter” som har
    kommit betydligt längre.

    För något år sedan besökte jag en nationell myndighet som hade en 50 ” storbildskärm som visade vilka konferensrum, var de låg och vilken grupp och som hade bokat mötet.

    Ett annat “bra exempel” är ett bolag inom Stockholms stad som också har en liknande storbildskärm vid sitthörnan vid receptionen som visas nyheter, kommande aktiviteter och andra nyheter som publiceras på en speciell hemsida som heter “Nära sidorna” som t.ex. visar menyer på olika ställen m.m .

    Mycket praktiskt och uppskattat.

  2. Hej Dag!

    Tack för ditt inlägg och information om bl-.a. Stockholms stad.

    Det är glädjande att du hittade många publika organisationer och myndigheter som utnyttjar IT på rätt sätt för att förenkla informationsspridning och sina kontakter med medborgarna, kunder, patienter, mm.

    Däremot är det deprimerande att se myndigheter och organisationer som fortfarande är kvar i tiden före IT:s frammarsch i vårt dagliga liv. Tyvärr avsaknad av förståelsen för hur viktig det är att kunna kommunicera med allmänheten på ett effektivt och snabbt sätt. Som det framgick i mitt inlägg vissa av statliga myndigheter/ organisationer informerar inte ens om den tillsatta tjänsten för andra sökanden utan de måste läsa om tillsättningen på anslagstavlan i anslutning till entrén, för mig låter det som 60-talet och dessutom ej effektiv användning av IT-resurser.

    Mvh
    Mohammad

Leave a Reply

