Världens Datacom och säkerhets gurus i Stockholm i juli

Stockholm värd för IETF:are under slutat av juli

Under 26-31 juli  2009 kommer Stockholm att invaderas av uppskattningsvis 800-1000 IETF medlemmar. IETF:s första möte var i San Diego 1986 då med endast 21 medlemmar. Normalt är det uppemot 1500-1800 deltagare men den rådande ekonomiska krisen antagligen innebär mycket färre deltagare. Det största IETF-möte som jag själv deltog i var i San Diego med över 2300 betalande deltagare med över 15 parallella sessioner.

Värden för IETF under sommaren är Stiftelsen för Internetinfrastruktur känd även som .SE (http://www.iis.se)

Varför är det så intressant för dig och mig?

Använder man datorer som är kopplade till vilket IP-nätverk som helst (Internet, VPN, ,LAN) då använder vi protokoll som är standardiserat i IETF. Eller om du använder e-post, surfar med någon web browser  tom när du startar din dator och får automatisk tillgång till IP-adress och diverse andra information som lämnas av DHCP-server, ja även DHCP är standardiserat i IETF. En hel del av de IP-relaterade protokoll som idag används i mobilen är också från IETF. Både du och jag använder flertal av IETF protokoll varje dag helt enklt.

IETF folk  är en samling mycket engagerade folk som försöker att ringa in problemet, dela den i mindre bitar och skapa så generella lösningar som det bara går. Är man intresserad av IP standards då rekommenderar jag att man funderar på att delta, MEN jag rekommenderar att välja några intressanta områden (som passar just dig) sedan anmäla sig till mailinglistan för att ta del av diskussionerna och även själv delta i diskussionerna om man har något intressant erfarenhet/kunskap att förmedla. Om ämnen och diskussionerna verkar vara intressant då rekommenderar jag definitivt att anmäla sig till mötet i Juli i Stockholm.

Några enkla frågor och svar  för den intresserade:

  1. Kan jag delta privat eller måste det ske från mitt företag?
    Inom IETF medlemmar representerar sig själv och inte ditt företag eller organisation. Så det går jätte bra att delta som privat person. Men det kan vara fördelaktig att ens företag/organisation står för resa, upphälle och omkostnader 😉
  2. Hur blir jag medlem?
    Man behöver inte vara medlem, man anmäler sig bara till den/de arbetsgruppen som  man är intresserade att följa genom att skicka ett e-post till mailinglista.
  3. Vad behöver jag göra om jag vill delta på IETF-mötet i Stockholm?
    Du anmäler dig till mötet. (just nu pågår anmälan för mötet som sker i San-Francisco under sista veckan i mars. Anmälan till IETF mötet i Stockholm öppnasantagligen någon gång under maj).
  4. Vad kostar det?
    Early-Bird: $635 (man måste dock betala före en viss datum) annars kostar  de $785 . Studenter betalar endast $150 (man måste verifiera med giltig student legitimation).

Notera att Sverige har många duktiga datacom, säkerhet och andra IT-Gurus som naturligtvis finns redan på hemma plan. Ingen nämnt, ingen glömt!

Besök gärna IETF hemsida  http://www.ietf.org

Mvh

M Mahloujian

———————————————-
Detta är en kopia av min tidigare inlägg på IDG
http://blogg.idg.se/ietf
26 februari 2009

Leave a Reply

