Unified Communications borde tas med i företags strategin!

 

Unified Messaging blev mycket intressant under mitten av 90-talet. En god tanke, tyvärr omogen teknologi som sedan försvann. När jag första gången hörde om Unified communications blev jag genast mycket intresserad, speciellt då jag gjorde en större utredning bl.a om presence och instant messaging för flertal sedan och området kändes som mycket bekant. Unfied Communications blev så pass populär att bl.a. Gartner group rangordnade UC bland de 10 första tekniker som företag bör satsa på för att kunna effektivisera kommunikationsbehovet.Jag berättade för en kollega att jag kommer att starta Nätverket för Unified Communications inom dataföreningen i Stockholm, svaret var ganska omedelbart, ?hehehehe  den där tekniken har vi lagt ner för 5 år sedan på mitt gamla företag??. Jag försökte förgäves förklara för kollegan att det är nya tankar, nya förutsättningar, ny teknik, och numera handlar om framtida kommunikations arkitekturen i företaget. Han blev lite mer övertygad då jag även berättade om vad Gartner ansåg, Då stora företag som CISCO, Microsoft, IBM, Siemens, etc har UC som ett av större satsningsområden. Senare deltog jag i en seminarium då upptäckte jag tyvärr jag att Unified Communications uppfattades endast som i VoIP/IP-Telefoni i ett större sammanhang, det gjorde mig besviken om leverantören. 

Jag leder nätverket för Unified Communications inom Dataföreningen i Stockholm, inom vårt nätverk skulle vi gärna vilja komma i kontakt med företag/organisationer som redan infört, eller beslutat att införa UC i sitt företag/organisation. Naturligtvis du är jätte välkommen som medlem i vårt nätverk och bidra till större förståelse.
 

Mvh
Mohammad Mahloujian
3G-Consult.com 

———————————————-
Detta är en kopia av min tidigare inlägg på IDG
http://blogg.idg.se/uc

Leave a Reply

