SL:s nya access kort

 

Det nya SL-kortet ACCESS är på väg till Stockholmarna, för att “förenkla hantering av biljetter och pengar och till och med miljön” Lösnongen är antagligen baserad på RFID teknik ett enklare och billigare sätt att lagra och avläsa koder och information. En teknik som oftast är till för att hantera mobilitet. 
Här kommer några observationer 

  1. kortet är kostnadsfritt i början sedan kortet kan endast köpas (inga priser uppgifter ännu). Till och ha med i få tal ställen går att tanka.Tänk dig någon som turistar i Stockholm skall springa och leta något ställe där individen skall köpa kortet först och sedan tanka den med bank/kredit kort. Nytt begrepp för användarvänlighet? 
  2. SL-kortet finns i olika färger, nej då färgerna betyder ingenting, kunden har valmöjlighet att få välja sitt favorit färg. 
  3. Kortet kan störa andra liknande kort tex SJ-kort, mfl.Vad bra att samtliga tekniska problem är redan lösta så att en stockholmare som reser med SJ dagligen kan använda båda kortet i plånboken utan problem 
  4. Tankning av kortet sker på några få ställen, var god medtag ett SL-access kort innan om du vill tanka kortet.Betalning sker endast med hjälp av kredit eller bankkort. Det innebär att endast folk med kreditkort och bankkort får köpa SL-access kort. Om bank eller kreditkort fastnar, då skall man kontakta sin bank. Excellent tillfälle för de som har tidigare manipulerat bankomatkort. Nu finns både koden och kortet på samma ställe dessutom utan ordinarie bankskalskydd) 
  5. Stora problem för vissa resnärer tex med höga ålder, språkproblem, teknik ointresse mm. 
  6.  Av miljö mässiga skäl får man inte per automatik något kvitto utan man måste trycka på ett par knappar till för att få ett kvitto utskrivet. Vilket antagligen är nödvändigt att ha med som stöd för minnet när kortet skall laddas på nytt eftersom det nya kortet saknar synlig information om giltighetsdatum 
  7.  Köbildningar pga få antal tankningsställe och antagligen längre tid att betjäna varje resenär i automaten jämfört med köpa i pressbyrån 
  8.  mm 

 

SL-Acces kort som saknar enkelhet och användarvänlighet blir förmodligen ingen succé. Det påminner mig om företags PC, år efter år anställda anger företagets PC-lösning som en av de större barriärer för att kunna utföra arbetet på ett effektivt sätt. En lösning som fokuserar på hur IT-skall effektivt skötas i företaget och inte hur IT skall på ett effektivt sätt bidra till användarvänligt och effektivitet med hjälp av PC som en effektiv arbetsredskap.  

Några fördelar? 

  1. Det går att spärra kortet och får ett nytt om du tappar kortet. Det var dock inte helt klart vad som gäller när jag försökte att få detaljinformation. 
  2. för det mesta man behöver inte plocka upp kortet utan det går att passera igenom spärren med kortet i fickan eller plånboken. Det återstår och se! 
  3. mm 

Till sist men inte minst ” Om du saknar en giltig biljett får du betala en tilläggsavgift på 1200 kronor”. Jag undrar vad det kostar att inte ha färdbiljett på SJ på en resa till Nyköping eller Uppsala.

———————————————-
Detta är en kopia av min tidigare inlägg på IDG
http://blogg.idg.se/mobilt

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s